
Тема. Спостереження за формами прикметників найвищого степеня порівняння (без термінів)
Мета: практично ознайомити учнів із ступенями порівняння прикметників; провести спостереження за формами прикметників найвищого ступеня (без уживання термінів);вчити використовувати ступені прикметників у мовленні; збагачувати словниковий запас; формувати мовленнєві навички; виховувати любов до рідного слова.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
1. Організація класу
Дзвінко
пролунав дзвінок
Починаємо урок.
Перевірка готовності робочих місць.
- Перш ніж починати працювати перевірте чи у вас правильно підготовлене до уроку робоче місце. Всі готові!
- Так. Дуже добре. То ж розпочинаємо.
Аутотренінг
Усміхніться - і до вас прийде радісний настрій. Хочу щоб ви були впевнені в собі й задоволені собою. А людина тільки тоді може бути задоволена, коли досягає певних успіхів, долаючи перешкоди.
Щоб налаштувати себе на активну роботу, проведемо аутотренінг. Прошу повторювати за мною:
- Я - учень
- Я - особистість творча
- Я - думаю, аналізую
- Я - не боюсь висловлювати свої думки
- Помилившись, міркую далі. На помилках вчаться.
- Шукаю істину.
- Я хочу багато знати та вміти.
ІІ. Постановка учнями особистих навчальних завдань
- Так чому ми будемо вчитися на уроці? Продовжіть думку.
- На уроці я буду вчитися...
- Удосконалювати навички ...
Каліграфічна хвилинка.
Зошит свій я відкриваю
Та під нахилом кладу.
Сяду рівно, не зігнусь,
За роботу вмить візьмусь.
1. Скласти і записати слово.
Ма ка нь ле.
2. З слів скласти речення.
Праця, краща, маленька, безділля, велике, за.
3. Підкреслити антоніми.
4.Звуковий аналіз слів: безділля та маленька.
Повторення граматичних категорій прикметника
1. Інтерактивна вправа « Бліц - опитування по ланцюжку».
- Що називається прикметником?
- Яким членом речення є прикметником?
- З якою частиною мови пов'язаний?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
- Сьогодні ми розширимо уявлення про прикметник, дізнаємось, як можуть бути пов'язані значення прикметника i його будова.
Інтерактивна вправа « Очікування».
--Чого кожен з вас очікує від уроку?
( На слайді випливають слова:)
- Я очікую, що ....
- На уроці мене чекає ....
- На цьому уроці я вивчу ....
- Цей урок навчить мене ....
Діти записують свої очікування на листочках.
--Я теж хочу висловити свої очікування:
- Ви будете активно працювати;
- Доведете, що знаєте багато по темі;
- Умієте точно, гарно висловлювати свої думки;
- Будете злагоджено працювати в парах;
- Зумієте переконати, що знаєте і любите рідну мову.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Пошуково-аналітична вправа. ( Вправа 165 с. 86)
- Прочитайте виразно вірш.
- Назвіть прикметники, які зустрілися вам у цьому вірші.
- Розгляньте, як утворився прикметник найкращий.
- Спробуйте пояснити, як утворилися прикметники найспритніші,найясніші.
Спритний - спритніший - найспритніший.
Ясний - ясніший - найясніший.
- Які зміни у будові вплинули на значення прикметників?
2. Гра «Поспішай - запам'ятай » (с. 86)
Мовчазне читання слів учнями
- Хто бажає правильно прочитати слова в рамці?
- Запишіть ці слова з пам'яті.
- Для одного з прикметників другого стовпчика утворіть «ланцюжок ступенів».
Фізкультхвилинка
V. ЗАКРІПЛЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Самостійна робота (Вправа 166 , с 86)
Взаємоперевірка
2. Гра «Асоціація»Завдання: дібрати до іменника прикметники різних ступенів порівняння.
Небо - голубе, голубіше, найголубіше.
Зима - холодна, холодніша, найхолодніша.
Україна - мила., миліша, наймиліша.
- Як , на вашу думку, для чого потрібні ступені прикметників?
ВИСНОВОК:
Прикметники дають можливість краще розповісти про предмет, точніше його описати, допомагають яскравіше уявити цей предмет. Без прикметників важко, а то і неможливо описати предмети.
3. Робота в групах «Заміни прикметником»
- Завдання: заміни словосполучення прикметником.
1 група:
Небо світло - синього кольору. (Голубе).
Гаї, в яких ростуть берези. ( Березові).
Друзі, що ніколи не зрадять.( Вірні).
Мама, завжди лагідна, мила, привітна до своїх дітей. (Ніжна).
Пісні, що лунають надвечір. (Надвечірні).
2 група:
Сталь, покрита нікелем. (Нікельована).
Вартові, що пильно несуть службу. (Надійні).
Людина, що не розмовляє, не говорить. (Німа).
Гніздо пташки невеличких розмірів. (Мале).
Завдання, що не викликає труднощів. (Легке).
3 група:
Кімната великих розмірів. (Велика).
Сопілка, зроблена з калини. (Калинова).
Ноша, яку важко нести. (Важка).
Герої, які прийшли з казок.(Казкові.
Найвища оцінка.(Відмінна).
- Зачитування відповідей груп.VI. Підсумок уроку
- Які завдання ми виконували на уроці?
- Що нового ми дізналися про прикметник?
Діти зачитують свої очікування від уроку та записують ступені порівняння прикметників на листочках.
Вправа «Реклама уроку»
Складіть «рекламу» до уроку.
...... вивчайте
...... запам'ятайте;
...... мова,
...... чудово!
Можна використовувати слова з довідки:
(українську, мову, правила, добре, всі, старанно, бо, прекрасна, і, багата, наша, а, розумним, і, культурним, бути).
Українську мову старанно вивчайте
І правила добре всі запам'ятайте;
Бо прекрасна і багата наша мова,
А розумним і культурним бути чудово!
Домашнє завдання