
Тема. Спостереження за вживанням прикметників у текстах різних стилів: художньому і науковому (без термінів)
Мета: вчити учнів розрізняти тексти за їх стилістичними ознаками, вживати прикметники в мовленні зі стилістичною метою; розвивати мовлення учнів, спостережливість, творчу уяву; виховувати дбайливе ставлення до навколишньої природи, бажання оберігати і примножувати її багатства.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організація класу
Нумо , діти, підведіться!
Всі приємно посміхніться.
Продзвенів уже дзвінок,
Починаємо урок!
Перевірка готовності до уроку
- Уважно подивіться на свої парти. Чи готові ви до уроку української мови?
ІІ.Перевірка домашнього завдання (вправа 159, с. 83)
- Прочитайте текст, який ви записали вдома
- Які синоніми ви знайшли серед прикметників, поданих у довідці?
- Яку роль вони виконують у мовленні?
Творча робота
- Утворіть прислів'я, додаючи прикметники-антоніми, що підходять за змістом.
У мудрої людини ... вуха і ... язик.
... земля ... рук не любить.
З другом говори ввічливо: від грубого слова ... стає ...
... у нас життя - ... не буде вороття.
Краще ... правда, ніж ... брехня.
Слова для довідок: новий - старий; гірка - солодка; близький - чужий; довгий - короткий; чорний - білий.
- Яку роль відіграють антоніми у прислів'ях?
Вправа «Асоціативний кущ»
- Що називається прикметником?
- Які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте слово прикметник?
Прикметник
(Синоніми, антоніми, однозначні, багатозначні, пряме значення, переносне значення)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
- Ми повторили значення прикметників. А як ви гадаєте, навіщо нам потрібно вміти добирати прикметники-синоніми, прикметники-антоніми, вживати їх у прямому та переносному значенні? (Щоб наше мовлення було ви-разним, яскравим, емоційним.)
Тема наша непроста, та для всіх цікава,
Будуть в ній слова, буде і забава.
І в скарбничку мовну цю, поки вивчим тему
Мовних скарбів пребагато ми з вами зберемо.
- Отже, тема нашого уроку: «Спостереження за вживанням прикметників у текстах різних стилів: науковому і художньому».
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Робота над текстами. Вправа 160 (с. 83)
Учні читають і порівнюють тексти. З'ясовують мету кожного тексту. (У першому тексті дається пояснення слова «ніч». Це науковий текст. У другому тексті дається художній опис ночі. Це художній текст.)
- Підрахуйте кількість прикметників у кожному тексті.
- Який висновок ви можете зробити?
- Знайдіть в обох текстах слова і вирази, вжиті у переносному значенні.
- Знайдіть порівняння, вжиті у тексті. (Тихо було всюди, як у вусі.)
Словникова робота
- Поясніть значення слів: примеркати; лупати.
Учні роблять висновок про вживання прикметників у художніх і наукових текстах.
Виконують письмово третє завдання до вправи 160.
- Знайдіть в обох текстах слова і вирази, вжиті в переносному значенні
Висновок:
Слова в переносному значенні вживаються тільки у художніх текстах і їх немає в науково-популярних. Важливим для художнього тексту є порівняння
Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Усне виконання вправи 161 (с. 84)
Учні читають тексти і визначають, який із них належить до художнього, а який - до науково-популярного.
- Який з цих текстів можна помістити у підручник з природознавства, а який - у підручник з літературного читання? Поясніть, чому ви так уважаєте?
2. Каліграфічна хвилинка
Сс Сс сп по оч ку спочатку
Спочатку думай, а тоді кажи
- Поясніть прислів'я
- Доберіть антонім до слова СПОЧАТКУ
- Поділіть для переносу слово думай
3. Творча робота
- Утворіть словосполучення
ягоди (їстівний, соковитий);
листя (широкий, багряний);
ночі (довгий, чарівний);
стебло (тендітний, тонкий);
пшениця (золотий, озимий).
- Які з утворених словосполучень доцільно використовувати в художніх текстах, а які - в наукових?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
- Про що дізналися на сьогоднішньому уроці?
- У чому впевнилися?
- Чого навчилися?
- Чим же відрізняється науковий текст від художнього?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
- Вправа 162, с. 85